Gör om - Gör rätt

Tycker det är så fruktansvärt tragiskt att man ska behöva ta rätt på andras skit och förstörelse :(

När jag sålde J var han hyffsat duktig och gick ganska bra (efter sin förmåga, ras mm) vilket flera kan intyga som sett han då. När han nu är tillbaka i min ägo är det som att rida en annan häst.

Visserligen har han varit borta från mig i ett x antal år och det är flera andra som ridit honom och dom rider garanterat inte som mig. Men jag tycker väl åtminstone man kan försöka lägga grunden för honom med rätt form och någorlunda takt.

Vad jag har förstått så är det hoppning som varit hans "huvudämne" och han har tagit flertalet rosetter i klasser runt meter strecket, men vart tog dressyr arbetet vägen ?

Dressyr är i vilken gren du än utövar A och O. För hoppningen gäller det att hästen kan samla, länga, svänga, lyssna mm. I western ridningen (vilket jag inte förstår ett skit av typ :)) är det samma sak. Dom rider mycket dressyr för att få hästarna lydiga och det är samma dressyr som "vi" rider. Hur ska dom annars kunna rida hästarna i galopp snyggt, prydligt och lugnt på en hand ?!

I allt arbete som du gör med hästen oberoende av vilken gren som är det du satsar på så finns dressyren. Garanterat in på samma nivå som dom som verkligen satsar på dressyr men den finns där. Jag skulle inte vilja tävla hoppning på en häst som vänder som en länsbuss eller knappt tar sig fram för egen maskin. Absolut inte tävla western på en häst som är så flack att man kan tro dom kastat ihop hästkraken.

Därför tycker jag det är så synd att man inte lägger ner lite mer jobb på dressyren för att få hästen lydig, mjuk och jobba på rätt sätt. Bakifrån och fram och med ryggen. För det SKA dom göra i alla grenar iaf.

************************

Jag kommer nu att börja om helt och hållet med honom och hoppas jag kan få tillbaka den fina hästen jag sålde.




// Märi<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0