Uppdatering

När jag åkte från stallet igår kväll hade han inte rört höet men som sagt ätit upp krafftfodret.

Va tillbaka igen vid 00.30 och han såg likadan ut då som när jag åkte. Fortfarande inte ätti nåt hö och det var rent i boxen från avföring. Tempade och lyssnade på magen. Allt va okey.

Åkte hem igen och ställde klockan för att försöka få nån timmes sömn. Gick väl sådär... Va tillbaka igen strax före 04.00 och då hade han kissat en gång men fortfarande va höet orört.

Hem igen och skulle försöka sova en stund men denna gången gick det inte. Va tillbaka strax före 07.00 och då hade han bajjat en hög oxå. Fodrade dom andra och la i 3 slevar med betfor i hans krubba. Han tog en eller kanske två tuggar sen ville han inte ha mer. Släppte han på ridbanan där han nu kommer gå resten av dagen. Ställde ut en vatten hink och en liten tuss hö. Han struntade blankt i höet men började iaf äta lite gräs i kanterna. Dock va det bara en liten stund och sen stod han mest och glodde. Gnäggade lite från början på dom andra hästarna men se var det inge mer. Jag gick in efter en stund och handmatade honom med lite hö och det tog han. Ledde då fram han till höhögen och han tog nån tugga men sen va det bra. Gick in och slevade upp 3 skedar till med betfor och gick ut med till han och det åt han upp på en gång.

Nu är jag som sagt hemma igen och jag ska se om jag kan lägga mig och vila en stund och sen åka upp om några timmar igen. Vet att så fort P-A och Agneta vaknar kommer dom ha stenkoll på honom och ringa om dom skulle se nåt tokigt.

Tycker det är jätte märkligt då magen verkar funka men han inte vill äta ? Eller han äter ju ibland och ibland inte. Kan inte riktigt komma på vad som skulle va fel på honom men förhoppningsvis "går det över".

Igår var det exakt 1 år sen jag va upp till Tullgarn och hämtade honom och det känns ju inte super skoj att fira våran "1 årsdag" på det här viset :(


// Märi<3


Kommentarer
Postat av: Jannica

Usch vad tråkigt, hoppas magen hoppar igång snart.

Blanda i lite parafinolja i betforen, det är laxerande.

Finns här du kan få om du inte har.



Jag kom fram till att Topias kolik i veckan troligtvis berodde på vätskebrist, hon får numera betforsoppa (med olja) och dränkt hö till kvällen.

2012-07-08 @ 11:49:06
Postat av: Märi

Jag hoppas oxå att han ska bli pigg och fräsch från va han nu har. Dock kan det vara så att det inte har ett dugg med magen att göra. Ska fundera över va som hänt idag och va ja känt. Måste nog börja lita lite mer på mig själv i såna här lägen.

2012-07-08 @ 16:52:19
URL: http://mariboman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0