Sjuk häst :(

I em/kväll när jag kom till stallet va jag tvungen att gå till Agneta och P-A för att beklaga mig att vi inte vann nåt på hästkräken idag ;)

Hade mat och hö kvar att fixa men tänkte att jag tar det sen. Ida skulle fodra mina hästar på kvällen så jag tänkte bara sitta en liten stund och va social sen fixa klart stallet och åka hem för att få mig nåt i magen. Dock blev den lilla stunden något längre så Ida och Katharina hann komma upp och medans jag satt och va social hade dom tagit in mina hästar. Det visste jag inte förän jag följde me dom bort till stallet när dom skulle ge sina mat. Jag gjorde iordning hö och krafftfoder samtidigt som jag pratade med Katharina och skällde på Z för att han skrapa. Z fick lite hö för att han skulle va tyst och när I & K var klara med sina började jag fodra mina. Z först, sen Santoz och sist J (som vanligt).

När jag kom in till J och skulle ge han hö och mat stod han i hörnet och glodde. Jag slängde in allt och han kom fram sniglandes och började försiktigt tugga krafften. Tyckte redan då han såg knepig ut. Hämta temp och kolla men ingen feber. Lyssna på magen men den verka funka. När han åt krafften var det så försiktigt (han är inte hysterisk annars) men det kändes inge vidare. Såg nästan ut som han stod och fundera medans han åt.

Jag stängde till och gick in till P-A & Agneta för att säga att jag skulle åka upp senare för att kolla till honom så dom inte skulle börja fundera på va det var för nån tok som kom mitt i natten. Agneta satte på sig skorna och följde med ut i stallet. När vi kom in stod han åter i hörnet och när jag kollade i krubban var det mat kvar...

Ut med han på ridbanan och gick en stund. Lyssnade på magen och masserade. Den lät. In med han igen och han åt upp det sista som han lämnat. Tog även några tuggor hö. Blev sittandes en stund med dom igen och när jag åkte därifrån hade han ställt sig i hörnet igen.

Jag kommer åka upp om ca 1 timme för att kolla till honom och det blir nog säkert nån mer vända inatt beroende på hur han ser ut.

Fruktansvärt jobbigt är det när djuren är dåliga och man inte riktigt vet va som är fel. Jag hoppas han inte blir sämre utan att han kan va någorlunda pigg när jag kommer inatt. Kollade man på hans ögon så såg han trött och sliten ut. Älskade lilla pojk <3




// Märi<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0