Kastrering

Sådär då är han inte mycket man längre mitt lilla gryn :(
Kastreringen gick hur bra som helst och han skötte sig helt suveränt. Tog in han från hagen direkt när jag och mamma kom dit så han fick beta lite gräs runt på gården. Sen efter en stund gick vi in i ridhuset och traskade omkring så det inte skulle komma som en chock för han att vara därinne när kastreringen skulle ske. Han brydde sig inte alls om att det fladdrade lite i tält duken och vi skrittade även över några bommar som låg därinne. Han är verkligen fruktansvärt cool :)
Bilder när han käkar lite i väntan på veterinären:



Sötare kille får man leta efter :)

Sen anlände veterinären och hon gav han lugnande först som fick verka en stund innan hon gav på en ny dos ;) Sen när han inte riktigt var med i matchen längre spände hon fast läder remmar runt benen på han med öglor i. Såg typ ut som såna grejer man har på tortyr filmer och spänner fast folk med ;) Efter det fick han ett band runt halsen som Cissi tog hand om eftersom hon hade fått i uppgift att hålla huvudet. En kedja som sen träddes runt i öglorna på alla fyra benen. Stumpen till mig och mamma och på 3 drog vi allt vad vi orkade och Santoz stöp...
Cissi kastade sig som en brottare på hans hals och höll ner huvudet för han försökte allt sprattla så gott det gick men med tanke på vad han fått i blodet innan det gav han upp rätt fort :)
Benen snördes ihop och remmen som var runt halsen gick sedan till bakbenen där den lindades ett varv. Jag och mamma stod bakom hans rygg och höll i den änden för att sedan kunna dra upp han på rygg när det var dags. Tvätt av dom kära ägodelarna och sen ett snitt i varje kula. Tängerna på och vänta 5 minuter. Klippa bort kulorna och bort med tängerna. Linda upp han från alla remmar och ta bort "tortyr" grejerna på benen :) Sen var det bara vänta på att lilleman skulle kliva upp på benen. Han låg en liten stund innan han klev upp. Stod därinne med honom innan vi gick iväg in i stallet för att han skulle få vara lite svalt och lugnt och verkligen piggna till ordentligt. Efter det drog jag hem och Cissi skulle släppa ut han till pojkarna igen när Ylva anlände vid 14-14.30. Har inte hört nåt därifrån sdå jag antar det gått bra.
Ska vänta på att mamma kommer hem så jag får en bil så ska vi åka ut och kolla till han. Måste ju hämta min bil oxå hos Bjuhr där den spenderat sin dag så då tar vi svängen förbi Cissi.

Fruktansvärt intressant att vara med och se hur det gick till. Ytterligare en erfarenhet rikare och nu vill jag verkligen inte sälja mitt gryn ;) haha. Fast jag måste...



Mitt hjärta har precis fått bort allting och är på väg upp. Inte så himlans pigg ;) Men fruktansvärt vacker <3



// Märi<3

Kommentarer
Postat av: Jannica

Vad stor han har blivit!

2011-06-22 @ 16:15:37
Postat av: Märi

Haha jag vet :) Växer så det knakar verkligen. Du får följa med nån dag och hälsa på ;)

2011-06-22 @ 18:07:16
URL: http://mariboman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0